Εργοθεραπεία

Σύμφωνα με τον American Occupational Therapy Association, εργοθεραπεία είναι η επιστήμη που απώτερο σκοπό της έχει την βελτίωση της λειτουργικότητας και την προώθηση της ανάπτυξης των παιδιών, μέσα από την χρησιμοποίηση του παιχνιδιού και των σκόπιμων δραστηριοτήτων (ΑΟΤΑ, 1976).

Η εργοθεραπευτική παρέμβαση στοχεύει στην αντιμετώπιση των αναπτυξιακών προβλημάτων  και περιλαμβάνει την βελτίωση δεξιοτήτων όπως η σωστή στάση σώματος, αδρή και λεπτή κίνηση, ισορροπία, αμφίπλευρος συντονισμός, διάκριση αριστερού – δεξιού, αντοχή στη δραστηριότητα, ομαλός μυϊκός τόνος, πλευρίωση, βραχύχρονη και μακρόχρονη μνήμη, προσοχή, προσανατολισμός στο χώρο και το χρόνο, οπτικοκινητικός συντονισμός, διαχείριση χρόνου, πρωτοβουλία, αυτοεκτίμηση κ.α.

Μερικές «ενδείξεις» που θα μας προτρέψουν για αξιολόγηση εργοθεραπείας (ανάλογα με την ηλικία του) είναι:

Εάν το παιδί έως 2 χρονών,  παρουσιάζει 3 ή περισσότερες από τις παρακάτω δυσκολίες:

  • Ξαφνιάζεται εύκολα (φυσιολογικό έως τριών μηνών)
  • Ελαττωμένος μυϊκός τόνος
  • Όταν κλαίει δε μπορεί να σταματήσει εύκολα
  • Δε μπορεί να φέρει τα δυο χέρια για να  κάνει παλαμάκια
  • Με δυσκολία γυρίζει μπρούμυτα – ανάσκελα (ρολάρει)
  • Παράγει ήχους με δυσκολία
  • Δεν εξερευνά το περιβάλλον
  • Δε μπορεί να χτίσει πύργο με τουβλάκια
  • Δεν του αρέσει να βρίσκεται μπρούμυτα
  • Δεν του αρέσει η επαφή με το νερό
  • Τεντώνεται όταν το κρατάνε αγκαλιά (δεν του αρέσει)
  • Δεν του αρέσει να του αλλάζουν πάνες ή ρούχα
  • Δυσκολία με το θηλασμό και γενικότερα με το φαγητό
  • Έχει δυσκολίες με τον ύπνο

Εάν το παιδί από 3 έως 5 χρονών, παρουσιάζει 3 ή περισσότερες από τις παρακάτω δυσκολίες:

  • Αρνείται να παίξει με παιχνίδια και παιδιά της ηλικίας του
  • Ελαττωμένος μυϊκός τόνος
  • Αδέξιο, πέφτει εύκολα και συχνά
  • Σπάει εύκολα τα παιχνίδια και τα κραγιόνια
  • Δεν του αρέσει να κάνει κούνια, να πηδάει ή να ανεβαίνει σε ύψη
  • Δυσκολεύεται να χρωματίζει μέσα σε πλαίσιο, να φτιάχνει παζλ ή να κόβει με ψαλίδι
  • Η ανάπτυξη λόγου έχει καθυστέρηση
  • Είναι υπερκινητικό
  • Δεν του αρέσει να είναι μπρούμυτα
  • Δεν του αρέσει το μπάνιο, το κόψιμο νυχιών κ.τ.λ.
  • Είναι υπερευαίσθητο στις μυρωδιές, γεύσεις, θορύβους ή και στο άγγιγμα
  • Αποφεύγει το παιχνίδι στην παιδική χαρά
  • Έχει δυσκολίες με τον ύπνο

Εάν το παιδί από 6 έως 12 χρονών, παρουσιάζει 3 ή περισσότερες από τις παρακάτω δυσκολίες:

  • Δε μπορεί να συγκεντρωθεί ή συγκεντρώνεται υπερβολικά ή δε μπορεί να μεταβεί στην επόμενη δραστηριότητα
  • Ελαττωμένος μυϊκός τόνος (έχει την τάση να στηρίζει το κεφάλι του στα χέρια του όταν κάθεται στο θρανίο του)
  • Χρειάζεται περισσότερη εξάσκηση από τους συνομήλικούς του για να μάθει καινούρια πράγματα
  • Αντιστρέφει γράμματα και αριθμούς, όπως το 3 με το ε, ή δεν αφήνει τα σωστά κενά ανάμεσα στα γράμματα ή τις λέξεις
  • Σπάει εύκολα τα μολύβια του ή γράφει με υπερβολική πίεση πάνω στο χαρτί
  • Δεν του αρέσει να πηδάει, να κάνει κούνια ή να ανεβαίνει σε ύψη
  • Δεν του αρέσει το διάβασμα, κουράζεται γρήγορα κατά τη σχολική μελέτη
  • Είναι υπερκινητικό
  • Έχει ελαττωμένη αυτοπεποίθηση
  • Δεν του αρέσει το κολύμπι, το μπάνιο στο σπίτι, το κόψιμο νυχιών κ.τ.λ.
  • Είναι υπερευαίσθητο στις μυρωδιές, γεύσεις, θορύβους ή και στο άγγιγμα
  • Έχει δυσκολία στο να ακολουθεί προφορικές οδηγίες
  • Έχει δυσκολία στο να κάνει φίλους της ίδιας ηλικίας, προτιμάει να κάνει παρέα ενήλικες ή με παιδιά μικρότερης ηλικίας
  • Αποφεύγει τη γυμναστική και τα έντονα αθλήματα.

Το πιο σημαντικό έργο στη ζωή των παιδιών είναι το παιχνίδι. Αυτό, το καθιστά αυτόματα το κυριότερο εργαλείο των θεραπευτών που ασχολούνται με παιδιά.

el
0
    0
    Καλάθι
    Το καλάθι είναι άδειοΕπιστροφή στο βιβλίο